فیلم | سکوت و یک دنیا آرامش در مسجد خضر نبی(ع)
کد خبر: 3981291
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴

فیلم | سکوت و یک دنیا آرامش در مسجد خضر نبی(ع)

مسجد خضر نبی، یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر بیرجند است که در بافت قدیمی این شهر هنوز نفس می‌کشد؛ حال و هوای معنوی موجود در آن نیز هنوز پس از بیش از 50 سال از بین نرفته است.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، کوچه‌های قدیمی بیرجند، هنوز هم معنویت خود را حفظ کرده‌اند؛ معنویتی از جنس انسانیت که هنوز در این کوچه‌ها قدم می‌زند.

کوچه‌ها را که راه می‌روی، مسجد، حوزه علمیه و حسینیه‌هایی به چشم می‌خورند، مسجد خضر نبی نیز در میان بافت تاریخی به چشم می‌خورد.

فیلم | سکوت و یک دنیا آرامش در مسجد خضر نبی

مسجد خضر نبی، یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر بیرجند است که در بافت قدیمی این شهر هنوز نفس می‌کشد؛ حال و هوای معنوی موجود در آن نیز هنوز پس از بیش از 50 سال از بین نرفته است. در گذشته‌های دور این مسجد با همت مردم منطقه برپا می‌شود و هنوز هم یک مکان مهم و مقدسی برای مردم این کوچه‌هاست.

دیوارهای مسجد نشان از آرزوها و تمناهایی دارند که سال‌ها در دل نهان شده‌اند و تنها در کالبد این مکان سرباز می‌کنند. مکانی که هنوز سادگی و صمیمیت خود را از دست نداده‌ است.

روحی که مردم این محله را با شنیدن صدای اذان از مناره‌هایش به سوی خود جذب می‌کند، گمشده امروز است که در میان ساختمان‌های سر به فلک کشیده دیده نمی‌شود. مسجد بسیار قدیمی است و انسان‌های قدیمی بیشتر در این محل به عبادت مشغولند، آدم‌هایی که سن و سالی از آنان گذشته، اما هنوز تمنای دیروز را به راحتی امروز نبخشیده‌اند؛ آدم‌هایی که انگار چون بافت تاریخی این منطقه نایابند و دیگر تکرار نمی‌شوند.

فیلم | سکوت و یک دنیا آرامش در مسجد خضر نبی

مردم هنوز هم در این مسجد نماز می‌خوانند؛ مسجدی که اجدادشان سال‌ها در آن نماز گزارده‌اند؛ نمازی از روی عاشقی که نمی‌‌گذارد چشم و هم چشمی و ریا در آن نفس بکشد.

در این مسجد علاوه بر نماز، مراسمی مذهبی چون هفت منبر نیز اجرا می‌شود؛ مراسمی که هیچ‌گاه از یادها نمی‌رود و رمزی از توسل در دل خود دارد. 

نزدیک غروب آفتاب بانوان محله پس از نیت كردن، شمعی را درون سینی و كنار این منبرها روشن كرده و نذورات خود را از قبیل خرما، شیرینی و پول درون تشتی ریخته و برای روشن كردن شمعی دیگر به یكی دیگر از این مساجد می‌روند و این یعنی برای اعتقادات خود ارزش قائلند.

با اینکه سنی از این مسجد گذشته، اما هنوز آیین و مراسمش از یادها نرفته؛ آیینی که انگار مردمانش را سرپا نگه داشته است.

فیلم | سکوت و یک دنیا آرامش در مسجد خضر نبی

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

 

 

انتهای پیام
captcha